Prestasi kerja di dalam sesebuah organisasi boleh
dipengaruhi oleh sifat-sifat yang negatif di antara kakitangan. Suasana di tempat kerja, kadang-kadang
menyenangkan dan kadang-kadang, membuatkan kita stress. Mana taknya, terdapat
beberapa kategori manusia di tempat kerja:
Pertama, ada sekumpulan rakan sekerja suka mengumpat tak kira lelaki ke
perempuan. Ada yang buat salah, mesti diumpatnya habis-habisan.
Kedua pulak, kumpulan tukang penyampai yang suka menyampaikan (kalah
penyampai berita) tak kisah berita ada yang kena mengumpat, berita rumahtangga
orang dan pelbagai berita yang di anggap sensasi.
Ketiga, kategori tukang bodek @ kesayangan bos. Memang
suka mengambil kesempatan. Kerja ala kadar aja tapi selalu dapat penghargaan.
Kategori keempat, musuh dalam selimut. Nama lainnya, hipokrit @ plastic. Di
depan manis bak gula, di belakang macam hempedu. Maksudnya, di depan
kita, memang baik. Pijak semut pun tak mati. Di belakang, hanya Tuhan yang
tahu.
Kadang-kadang hal-hal sebegini la membuatkan prestasi kerja kurang memuaskan. Mana taknya, kalau berita terkini lagi sensasi tu sampai dekat bos.
Kalau berita itu benar, takpa.. kalau tak benar,
memang nak menganiaya orang aja. Itu yang boleh saya rumuskan mengenai kategori
manusia di tempat kerja. Kalau saya pulak, rasanya saya dalam kategori mangsa.
Pengalaman saya di tempat kerja di mana ia
berlaku pada tahun 2010, di mana pada ketika itu saya menjadi tunggak harapan
kepada boss saya kerana perlu memberi sokongan dan bekerja keras untuk mentransformasikan
organisasi dari unit yang kecil ke besar. Dengan lebih tepat lagi perlu
menambahkan staf untuk mengendalikan sesuatu tugas yang baru. Dengan kerja dan
semangat yang saya lakukan, boss saya telah nampak segala usaha penat lelah
saya untuk membantu beliau dan berjanji akan meberi ganjaran dan kenaikkan
pangkat.
Setelah 6 bulan proses transformasi berjaya,
saya di tindas oleh rakan sekerja dan pada ketika itu juga adalah penilaian
prestasi berlaku. Dengan tanpa merujuk kepada saya, boss telah terpengaruh
dengan anasir-anasir luar dan menyebabkan “rating” prestasi saya di cantas
banyak dan secara automatiknya peratusan PMS saya tidak “meet target”.
Disebabkan ini juga saya telah mendapat “warning
letter” dari pihak sumber manusia. Oleh kerana, saya berasa saya di pihak yang
benar saya telah membantah dan bersemuka dengan boss untuk mendapatkan
penjelasan, malangnya saya di kecam dengan hebat oleh pihak atasan. Ini
menyebabkan prestasi saya turun dan menghadapi tekanan, hasilnya saya mula
ponteng kerja dan selalu sakit. Untuk tidak mematahkan semangat saya, saya
telah berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang lain dan boleh membantu saya
mengembangkan bakat yang saya ada. Alhamdulillah saya telah di terima di satu
tempat perbankan yang lain yang lebih kepada perbankan Islamik. Dan kini saya berasa
sangat gembira dan mula rajin bekerja kerana majikan di tempat baru telah
mengadili pekerjanya dengan adil dan saksama.
Di samping itu, penilaian prestasi yang dijalankan oleh pihak organisasi
juga mampu untuk memberikan program latihan yang diperlukan oleh para pekerja
untuk meningkatkan tahap prestasi . Selain daripada itu, penilaian prestasi
juga memberikan peluang kepada organisasi ataupun pihak pengurusan sumber
manusia untuk menjalankan perubahan terhadap organisasi agar keutamaan dapat
diberikan kepada perubahan-perubahan yang akan mendatangkan kebaikan kepada
organisasi itu sendiri. Kesimpulan yang dapat saya pelajari daripada penilaian
prestasi yang dijalankan oleh organisasi kepada saya adalah peningkatan tahap
dan cara saya mengendalikan pekerjaan agar mampu untuk memberikan peningkatan
terhadap pencapaian yang diperlukan ataupun yang diharapkan oleh majikan
terhadap saya.
Rujukan :
0 comments:
Post a Comment