Memo

Clean House!

Abd Rahim

Bagi ikan makan
Powered by Blogger.

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "

Prestasi Kerja

Prestasi kerja di dalam sesebuah organisasi boleh dipengaruhi oleh sifat-sifat yang negatif di antara kakitangan. Suasana di tempat kerja, kadang-kadang menyenangkan dan kadang-kadang, membuatkan kita stress. Mana taknya, terdapat beberapa kategori manusia di tempat kerja:



Pertama, ada sekumpulan rakan sekerja suka mengumpat tak kira lelaki ke perempuan. Ada yang buat salah, mesti diumpatnya habis-habisan.



Kedua pulak, kumpulan tukang penyampai yang suka menyampaikan (kalah penyampai berita) tak kisah berita ada yang kena mengumpat, berita rumahtangga orang dan pelbagai berita yang di anggap sensasi.


Ketiga, kategori tukang bodek @ kesayangan bos. Memang suka mengambil kesempatan. Kerja ala kadar aja tapi selalu dapat penghargaan.


Kategori keempat, musuh dalam selimut. Nama lainnya, hipokrit @ plastic. Di  depan manis bak gula, di belakang macam hempedu. Maksudnya, di depan kita, memang baik. Pijak semut pun tak mati. Di belakang, hanya Tuhan yang tahu.


Kadang-kadang hal-hal sebegini la membuatkan prestasi kerja kurang memuaskan. Mana taknya, kalau berita terkini lagi sensasi tu sampai dekat bos.
 

Kalau berita itu benar, takpa.. kalau tak benar, memang nak menganiaya orang aja. Itu yang boleh saya rumuskan mengenai kategori manusia di tempat kerja. Kalau saya pulak, rasanya saya dalam kategori mangsa.

Pengalaman saya di tempat kerja di mana ia berlaku pada tahun 2010, di mana pada ketika itu saya menjadi tunggak harapan kepada boss saya kerana perlu memberi sokongan dan bekerja keras untuk mentransformasikan organisasi dari unit yang kecil ke besar. Dengan lebih tepat lagi perlu menambahkan staf untuk mengendalikan sesuatu tugas yang baru. Dengan kerja dan semangat yang saya lakukan, boss saya telah nampak segala usaha penat lelah saya untuk membantu beliau dan berjanji akan meberi ganjaran dan kenaikkan pangkat.

Setelah 6 bulan proses transformasi berjaya, saya di tindas oleh rakan sekerja dan pada ketika itu juga adalah penilaian prestasi berlaku. Dengan tanpa merujuk kepada saya, boss telah terpengaruh dengan anasir-anasir luar dan menyebabkan “rating” prestasi saya di cantas banyak dan secara automatiknya peratusan PMS saya tidak “meet target”.

Disebabkan ini juga saya telah mendapat “warning letter” dari pihak sumber manusia. Oleh kerana, saya berasa saya di pihak yang benar saya telah membantah dan bersemuka dengan boss untuk mendapatkan penjelasan, malangnya saya di kecam dengan hebat oleh pihak atasan. Ini menyebabkan prestasi saya turun dan menghadapi tekanan, hasilnya saya mula ponteng kerja dan selalu sakit. Untuk tidak mematahkan semangat saya, saya telah berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang lain dan boleh membantu saya mengembangkan bakat yang saya ada. Alhamdulillah saya telah di terima di satu tempat perbankan yang lain yang lebih kepada perbankan Islamik. Dan kini saya berasa sangat gembira dan mula rajin bekerja kerana majikan di tempat baru telah mengadili pekerjanya dengan adil dan saksama.

Di samping itu, penilaian prestasi yang dijalankan oleh pihak organisasi juga mampu untuk memberikan program latihan yang diperlukan oleh para pekerja untuk meningkatkan tahap prestasi . Selain daripada itu, penilaian prestasi juga memberikan peluang kepada organisasi ataupun pihak pengurusan sumber manusia untuk menjalankan perubahan terhadap organisasi agar keutamaan dapat diberikan kepada perubahan-perubahan yang akan mendatangkan kebaikan kepada organisasi itu sendiri. Kesimpulan yang dapat saya pelajari daripada penilaian prestasi yang dijalankan oleh organisasi kepada saya adalah peningkatan tahap dan cara saya mengendalikan pekerjaan agar mampu untuk memberikan peningkatan terhadap pencapaian yang diperlukan ataupun yang diharapkan oleh majikan terhadap saya.

Rujukan :

1. PaulBanfield, Rabeca Kay (2008). Introduction To Human Resources Management. Oxford Universiti Press.

0 comments:

My Photo
Sharina Subir
View my complete profile

About

My Blog List

About Us

Pages

Prestasi Kerja

Thursday 26 April 2012 | Sharina Subir

Prestasi kerja di dalam sesebuah organisasi boleh dipengaruhi oleh sifat-sifat yang negatif di antara kakitangan. Suasana di tempat kerja, kadang-kadang menyenangkan dan kadang-kadang, membuatkan kita stress. Mana taknya, terdapat beberapa kategori manusia di tempat kerja:



Pertama, ada sekumpulan rakan sekerja suka mengumpat tak kira lelaki ke perempuan. Ada yang buat salah, mesti diumpatnya habis-habisan.



Kedua pulak, kumpulan tukang penyampai yang suka menyampaikan (kalah penyampai berita) tak kisah berita ada yang kena mengumpat, berita rumahtangga orang dan pelbagai berita yang di anggap sensasi.


Ketiga, kategori tukang bodek @ kesayangan bos. Memang suka mengambil kesempatan. Kerja ala kadar aja tapi selalu dapat penghargaan.


Kategori keempat, musuh dalam selimut. Nama lainnya, hipokrit @ plastic. Di  depan manis bak gula, di belakang macam hempedu. Maksudnya, di depan kita, memang baik. Pijak semut pun tak mati. Di belakang, hanya Tuhan yang tahu.


Kadang-kadang hal-hal sebegini la membuatkan prestasi kerja kurang memuaskan. Mana taknya, kalau berita terkini lagi sensasi tu sampai dekat bos.
 

Kalau berita itu benar, takpa.. kalau tak benar, memang nak menganiaya orang aja. Itu yang boleh saya rumuskan mengenai kategori manusia di tempat kerja. Kalau saya pulak, rasanya saya dalam kategori mangsa.

Pengalaman saya di tempat kerja di mana ia berlaku pada tahun 2010, di mana pada ketika itu saya menjadi tunggak harapan kepada boss saya kerana perlu memberi sokongan dan bekerja keras untuk mentransformasikan organisasi dari unit yang kecil ke besar. Dengan lebih tepat lagi perlu menambahkan staf untuk mengendalikan sesuatu tugas yang baru. Dengan kerja dan semangat yang saya lakukan, boss saya telah nampak segala usaha penat lelah saya untuk membantu beliau dan berjanji akan meberi ganjaran dan kenaikkan pangkat.

Setelah 6 bulan proses transformasi berjaya, saya di tindas oleh rakan sekerja dan pada ketika itu juga adalah penilaian prestasi berlaku. Dengan tanpa merujuk kepada saya, boss telah terpengaruh dengan anasir-anasir luar dan menyebabkan “rating” prestasi saya di cantas banyak dan secara automatiknya peratusan PMS saya tidak “meet target”.

Disebabkan ini juga saya telah mendapat “warning letter” dari pihak sumber manusia. Oleh kerana, saya berasa saya di pihak yang benar saya telah membantah dan bersemuka dengan boss untuk mendapatkan penjelasan, malangnya saya di kecam dengan hebat oleh pihak atasan. Ini menyebabkan prestasi saya turun dan menghadapi tekanan, hasilnya saya mula ponteng kerja dan selalu sakit. Untuk tidak mematahkan semangat saya, saya telah berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang lain dan boleh membantu saya mengembangkan bakat yang saya ada. Alhamdulillah saya telah di terima di satu tempat perbankan yang lain yang lebih kepada perbankan Islamik. Dan kini saya berasa sangat gembira dan mula rajin bekerja kerana majikan di tempat baru telah mengadili pekerjanya dengan adil dan saksama.

Di samping itu, penilaian prestasi yang dijalankan oleh pihak organisasi juga mampu untuk memberikan program latihan yang diperlukan oleh para pekerja untuk meningkatkan tahap prestasi . Selain daripada itu, penilaian prestasi juga memberikan peluang kepada organisasi ataupun pihak pengurusan sumber manusia untuk menjalankan perubahan terhadap organisasi agar keutamaan dapat diberikan kepada perubahan-perubahan yang akan mendatangkan kebaikan kepada organisasi itu sendiri. Kesimpulan yang dapat saya pelajari daripada penilaian prestasi yang dijalankan oleh organisasi kepada saya adalah peningkatan tahap dan cara saya mengendalikan pekerjaan agar mampu untuk memberikan peningkatan terhadap pencapaian yang diperlukan ataupun yang diharapkan oleh majikan terhadap saya.

Rujukan :

1. PaulBanfield, Rabeca Kay (2008). Introduction To Human Resources Management. Oxford Universiti Press.

Tags: | 0 fans said

0 fans said:

Post a Comment

hai,leave your comment here ^_^